Propuesta de acciones socioculturales para promocionar el patrimonio tangible del Museo de la Agroindustria Azucarera "Marcelo Salado" de Caibarién, en función del turismo.
Fecha
2014-06-25
Autores
Santos Hernández, Anabel
Título de la revista
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Editor
Univerisdad Central "Marta Abreu" de Las Villas
Resumen
La presente investigación tiene como objetivo: proponer acciones socioculturales para la promoción del patrimonio tangible del Museo de la Agroindustria Azucarera "Marcelo Zalado", en función del turismo. En trabajos anteriores, que constituyen antecedentes
de este trabajo de diploma, se evidenció la insuficiente promoción del patrimonio
tangible; de ahí la importancia del proyecto propuesto.
La estructura diseñada se compone de dos capítulos. El primero contiene los
fundamentos teóricos relacionados con la promoción del patrimonio tangible en función
del turismo, aquí se abordan las principales definiciones acerca de patrimonio,
patrimonio tangible, turismo, promoción sociocultural y museos.
El segundo capítulo expone los fundamentos metodológicos de la propuesta de
acciones socioculturales para la promoción del patrimonio tangible en función del
turismo. El mismo contiene la caracterización sociocultural del museo, la explicación de
la muestra, la fundamentación metodológica, el diagnóstico de necesidades y
potencialidades, y la propuesta de acciones para la promoción del patrimonio tangible,
en función del turismo.
En la realización de la investigación se empleó el enfoque metodológico cualitativo con
algunos elementos cuantitativos.
El desarrollo de la investigación permitió reflejar la necesidad de promocionar el
patrimonio tangible por el importante atractivo e interés que posee, así como también
porque constituye una fuente para el incremento y desarrollo de este tipo de turismo en
Cuba.
This research has as objective: propose sociocultural actions to promote the tangible heritage of the Sugar Industry Museum "Marcelo Salado", depending on tourism. In previous work, with the background of this thesis, insufficient promotion of tangible heritage is evident; hence the importance of the proposed project. The designed structure consists of two chapters. The first contains the theoretical foundations related to the promotion of tangible heritage based tourism; here the main definitions of heritage, tangible heritage, tourism, museums and cultural promotion are discussed. The second chapter presents the methodological foundations of the proposed actions to promote cultural tangible heritage based tourism. It contains the sociocultural characterization of the museum, the explanation of the sample, the methodological approach, the diagnosis of needs and potential and proposed actions for the promotion of tangible heritage, depending on tourism. In conducting this research qualitative methodological approach with some quantitative elements was used. The development of this research allowed to reflect the need to promote the tangible heritage for the major attraction and interest that have, and also because it is a source for the growth and development of this type of tourism in Cuba.
This research has as objective: propose sociocultural actions to promote the tangible heritage of the Sugar Industry Museum "Marcelo Salado", depending on tourism. In previous work, with the background of this thesis, insufficient promotion of tangible heritage is evident; hence the importance of the proposed project. The designed structure consists of two chapters. The first contains the theoretical foundations related to the promotion of tangible heritage based tourism; here the main definitions of heritage, tangible heritage, tourism, museums and cultural promotion are discussed. The second chapter presents the methodological foundations of the proposed actions to promote cultural tangible heritage based tourism. It contains the sociocultural characterization of the museum, the explanation of the sample, the methodological approach, the diagnosis of needs and potential and proposed actions for the promotion of tangible heritage, depending on tourism. In conducting this research qualitative methodological approach with some quantitative elements was used. The development of this research allowed to reflect the need to promote the tangible heritage for the major attraction and interest that have, and also because it is a source for the growth and development of this type of tourism in Cuba.
Descripción
Palabras clave
Acciones Socioculturales, Promoción, Turismo, Patrimonio, Museo, Caibarién