La orientación familiar para contribuir al desarrollo de la comunicación social del hijo con diagnóstico de trastorno del espectro de autismo

Fecha

2016-06-26

Autores

Molina Martínez, Marcia

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Editor

Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Resumen

The family orientation to contribute to the development of the son's social communication with diagnostic of dysfunction of the autism spectrum. The life is an experience shared in different environments where we insert ourselves, however it is the family the first of bigger transcendence and significance, reason for which should be very guided to achieve it; this becomes more necessary in the families that have children with a special educational necessity, like it is the case of the dysfunction of the autism spectrum. This is the motivation for the present work that has as objective to propose a pamphlet for family‟s orientation about the development of the son's social la communication with diagnostic of dysfunction of the autism spectrum that studies preschooler grade in the kindergarden "My brother Vietnamese" municipality of Ranchuelo. The methodology responds to a qualitative paradigm although the employment is not excluded of technical of the quantitative one. To develop this study the revision of documents it was used, interviews to family and educational, observations in different contexts like part of the study of case. With the information was determined a group of regularities related with the orientation that is able to offer to the family; starting from this it was elaborated a pamphlet for the family orientation with multidisciplinary, systemic and systematic character. This was evaluated by specialists who contributed favorable approaches about the quality and their applicability. In the validation of the pamphlet it was evidenced achievements in the family regarding the stimulation in the dimension of their son's social communication.
La orientación familiar para contribuir al desarrollo de la comunicación social del hijo con diagnóstico de trastorno del espectro de autismo. La vida es una experiencia compartida en diferentes ámbitos donde nos insertamos, sin embargo es la familia el primero de mayor trascendencia y significación, razón por la que debe estar bien orientada para lograrlo; esto se hace más necesario en las familias que tienen hijos con una necesidad educativa especial, como es el caso del trastorno del espectro de autismo. Es esta la motivación para el presente trabajo que tiene como objetivo proponer un folleto para la orientación familiar sobre el desarrollo de la comunicación social del hijo con diagnóstico del trastorno del espectro de autismo, que cursa el grado preescolar en el círculo infantil "Mi hermanito Vietnamita" del municipio de Ranchuelo. La metodología responde a un paradigma cualitativo aunque no se excluye el empleo de técnicas del cuantitativo. Para desarrollar este estudio se utilizó la revisión de documentos, entrevistas a familiares y docentes, observaciones en diferentes contextos como parte del estudio de caso. Con la información se determinaron un grupo de regularidades relacionadas con la orientación que logran brindarle a la familia; a partir de ellas se elaboró un folleto para la orientación familiar con carácter multidisciplinario, sistémico y sistemático. El mismo fue valorado por especialistas quienes aportaron criterios favorables sobre la calidad y su aplicabilidad. La validación del folleto evidenció logros en la familia respecto a la estimulación en la dimensión de la comunicación social de su hijo.

Descripción

Palabras clave

Familia, Autismo, Comunicación

Citación