Propuesta de procedimiento para el estudio de la demanda de productos informáticos de la Gerencia Mundo Ofimático, Copextel S.A. en Villa Clara
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Fecha
2012-06-24
Autores
Cordero Machado, Javier
Título de la revista
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Título del volumen
Editor
Universidad Central "Marta Abreu" de la Villas
Resumen
El presente trabajo aborda aspectos conceptuales sobre el Sistema de
Información de Marketing (SIM), la investigación de mercados, la demanda y la
planificación.
La investigación comienza con una breve introducción al tema de la
necesidad de la informatización en la sociedad actual, luego se define el SIM,
continuando con importantes elementos relacionados con la investigación de
mercados y de la demanda, luego se conceptualiza la planificación y se
relaciona la demanda con el plan de la empresa.
Se realiza un análisis crítico de los procedimientos encontrados en la
bibliografía sobre el tema. De manera general se caracteriza la Corporación
Copextel S.A., detallando en la División Territorial en Villa Clara donde se
enfatiza en la Gerencia Mundo Ofimático encargada de la comercialización de
equipos informáticos.
Posteriormente se diseña un procedimiento para el estudio de la
demanda de equipos informáticos que comercializa la Gerencia Mundo
Ofimático, que permita hacer más efectiva la gestión de comercialización. Y por
último se valida el procedimiento por el método de expertos.
La información se obtuvo a partir de la utilización del análisis documental
y de procedimientos de investigación ya existentes. Se utilizaron los métodos
de investigación teóricos y empíricos en la confección del procedimiento, dentro
de este último se tienen en cuenta los métodos cualitativos y cuantitativos,
como la encuesta para la validación del procedimiento diseñado, a partir de la
observación, criterio de expertos, la estadística descriptiva y la validación
mediante el uso del paquete estadístico SPSS versión 13.0 para Windows.
Present work, discuss conceptual aspects on Marketing's Information System (MIS), the market research, the request and planning. The investigation begins with a brief introduction to the theme of the need of computerization in the present-day society, next the MIS, going on with important elements related with market research and of the request am defined, next the planning is conceptualized and the request relates with the company plan. A critical analysis of procedures found in the topical bibliography comes true in a general way the Copextel S.A Corporation is characterized, detailing in Division Territorial in Villa Clara where it is emphasized in the Gerencia Mundo Ofimático ordered of information-technology teams's commercialization. At a later time a procedure for the study of information-technology teams's request that he commercializes the Gerencia Mundo Ofimático is designed that it permit giving more effect to the steps of commercialization. Finally the procedure for experts's method validates Y itself. The information got from the already existent utilization of documentary and how-to fact-finding analysis itself. They utilized the fact-finding theoretic methods and empiricists in the confection of the procedure within this, last the qualitative and quantitative methods, like the opinion poll for the validation of the procedure designed, as from the observation, experts's opinion, the descriptive statistics and the intervening validation have in account the use of the statistical parcel SPSS version 13,0 for Windows.
Present work, discuss conceptual aspects on Marketing's Information System (MIS), the market research, the request and planning. The investigation begins with a brief introduction to the theme of the need of computerization in the present-day society, next the MIS, going on with important elements related with market research and of the request am defined, next the planning is conceptualized and the request relates with the company plan. A critical analysis of procedures found in the topical bibliography comes true in a general way the Copextel S.A Corporation is characterized, detailing in Division Territorial in Villa Clara where it is emphasized in the Gerencia Mundo Ofimático ordered of information-technology teams's commercialization. At a later time a procedure for the study of information-technology teams's request that he commercializes the Gerencia Mundo Ofimático is designed that it permit giving more effect to the steps of commercialization. Finally the procedure for experts's method validates Y itself. The information got from the already existent utilization of documentary and how-to fact-finding analysis itself. They utilized the fact-finding theoretic methods and empiricists in the confection of the procedure within this, last the qualitative and quantitative methods, like the opinion poll for the validation of the procedure designed, as from the observation, experts's opinion, the descriptive statistics and the intervening validation have in account the use of the statistical parcel SPSS version 13,0 for Windows.
Descripción
Palabras clave
Investigación de Mercados, Sistema de Información de Marketing, Demanda, Corporación Copextel S.A., Villa Clara