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dc.contributor.authorAguilera Martinez, Allan Francisco
dc.contributor.authorPelegrin Naranjo, Analien
dc.contributor.authorMacias Gelabert, Carlos Rolando
dc.contributor.authorGalingo Gonzalez, Celia Yanet
dc.coverage.spatialPortoviejo, Ecuadoren_US
dc.date.accessioned2018-09-19T16:36:38Z
dc.date.available2018-09-19T16:36:38Z
dc.date.issued2018-08
dc.identifier.citationCitar según la fuente original: Agha, S., Alrubaiee, L., & Jamhour, M. (2011). Effect of core competence on competitive advantage and organizational performance. International Journal of Business and management, 7(1), 192. Bagnoli, C. y Giachetti, C. (2012) "Aligning knowledge strategy and competitive strategy in small firms," Journal of Business Economics and Management, vol. 16, pp. 571-598. Denford, J. S. y Chan, Y. E. (2011) "Knowledge strategy typologies: defining dimensions and relationships," Knowledge Management Research & Practice, 2011, vol. 9, pp. 102-119. De Toni, A., Nonino, F. y Pivetta, M. (2011) "A model for assessing the coherence of companies’ knowledge strategy," Knowledge Management Research & Practice, vol. 9, pp. 327-341. De Viron, F., De Jaegere, T., Lederer, T. y Vas, A. (2014) "Exploring knowledge strategy within a knowledge-intensive organisation: a case study approach," International Journal of Information Technology and Management, vol. 13, pp. 264-284. Eppler, M. J. (2008) "A process-based classification of knowledge maps and application examples," Knowledge and Process Management, vol. 15, pp. 59-71. Gelabert, C. (2015) “Procedimiento general para desarrollar la gestión del conocimiento con enfoque al capital humano en las empresas cubanas de alta tecnología”. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Técnicas, PhD. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Cuba, pp.35 – 60. Gökkaya, Ö. (2015) "Linking Core Competence, Innovation and Firm Performance," Journal of Business Research Turk, vol. 7, pp. 90-102. Greiner, M. E., Böhmann,T. y Krcmar, H. (2015) "A strategy for knowledge management," Journal of Knowledge Management, vol. 11, pp. 3-15. Nilsson, M. (2014) "The understanding of the core competence concept," Master Thesis, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Luleå University of Technology. Mertins, K., Heisig, P., & Vorbeck, J. (2001) “Knowledge management: Best practice in Europe”. Primera Edición. Berlin: Springer-Verlag. Prahalad, C. K. and Hamel, G. (1990) "The core competence of the corporation," Harvard Business Review, pp. 1-15. Robson, R. (1994) “Strategic management and information systems”. London: Pitman. Sawyer, K. y Gammack, J. (2008) "Developing and analysing core competencies for alignment with strategy," in Current issues in knowledge management, M. E. Jennex, Ed., ed New York: Information Science Reference, pp. 149-162. Yang, B. C., Wu, B.-E., Shu, P.-G., y Yang, M.-H. (2006) "On establishing the core competency identifying model: a value-activity and process oriented approach," Industrial Management & Data Systems, vol. 106, pp. 60-80. Zhu, Y., Wang, Y.-F. y Lan, H.-I. (2006) "Empirical study on interaction among knowledge management strategy, core competence and organizational performance," in International conference on management science and engineering, Lille, pp. 1269-1273.en_US
dc.identifier.issn2528-8075en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/9697
dc.description.abstractLas estrategias de desarrollo, en el sistema empresarial iberoamericano, parten de potenciar el papel del conocimiento humano en este empeño; de ahí que la presente investigación muestre un método trifásico para formular estrategias de conocimiento (exploración, diseminación y explotación) orientadas al apoyo de competencias distintivas teniendo en cuenta la relación entre la naturaleza de ambas. Sobre esta base, se propone un modelomarco que identificó las competencias distintivas organizacionales, definió la matriz de posicionamiento en conocimiento y la identificación de brechas estratégicas de apoyo a estas competencias, y un algoritmo para la decisión sobre estrategias de conocimiento. Se utilizó como estudio de caso un Centro de Información y Gestión Tecnológica, firma de servicios profesionales en consultoría de gestión con alto impacto social y empresarial, y de inclusión de la formación académica en el desarrollo socio-económico de la sociedad. Los hallazgos mostraron tres competencias distintivas predominantes relativas a: habilidades en tecnología de la información, enfoque al cliente y solución de problemas que constituían vacíos de conocimiento a potenciar, lo que permitió definir las estrategias pertinentes. Así, se demostró que la coincidencia entre el enfoque particular de una estrategia de conocimiento y la naturaleza de la competencia distintiva(s) constituyó el argumento metodológico para el logro de los resultados obtenidos. Palabras clave: gestión del conocimiento; empresas consultoras; gestión por competencia.en_US
dc.description.abstractDevelopment strategies, in the Ibero American business system, are based on enhancing the role of human knowledge in this endeavor; hence the present investigation shows a threephase method to formulate knowledge strategies (exploration, dissemination and exploitation) oriented to the support of distinctive competences taking into account the relationship between the nature of both. On this basis, a framework model was proposed that identified the organizational distinctive competences, defined the knowledge positioning matrix and the identification of strategic gaps in support of these competencies, and an algorithm for the decision on knowledge strategies. A Technology Information and Management Center was used as a case study, a firm of professional services in management consulting with high social and business impact and the inclusion of academic training in the socio economic development of society. The findings showed three predominant distinctive competences related to: skills in information technology, customer focus and solving problems that constituted gaps of knowledge to be strengthened, which allowed defining the relevant strategies. Thus, it was demonstrated that the coincidence between the particular approach of a knowledge strategy and the nature of the distinctive competence (s) constituted the methodological argument for the achievement of the obtained results.en_US
dc.language.isoesen_US
dc.rightsEste documento es Propiedad Patrimonial de Unidad de Cooperación Universitaria - Universidad Técnica de Manabí y se socializa en este Repositorio gracias a la política de acceso abierto de la revista RECUS REVISTA ELECTRÓNICA COOPERACIÓN -UNIVERSIDAD - SOCIEDADen_US
dc.subjectGestión del Conocimientoen_US
dc.subjectEmpresas Consultorasen_US
dc.subjectGestión por Competenciaen_US
dc.titleFormulación de estrategias de conocimiento en consultora cubana de gestión: enfoque a competencias distintivasen_US
dc.title.alternativeFormulation of knowledge strategies in Cuban management consultancy: approach to distinctiv e competencesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.rights.holderUnidad de Cooperación Universitaria - Universidad Técnica de Manabíen_US
dc.relation.journalRevista Electrónica Cooperación-Universidad-Sociedad,(RECUS)en_US
dc.contributor.departmentUniversidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Ingeniería Mecánica e Industrial. Departamento de Ingeniería Industrialen_US
dc.type.article2en_US
dc.source.volume3en_US
dc.source.issue2en_US


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