Talleres de Artes Plásticas para mejorar la Educación Ambiental en los estudiantes de Secundaria Básica
Fecha
2018-06-15
Autores
Hernández Díaz, Eliocnay
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Educación Infantil. Departamento de Educación Artística.
Resumen
El trabajo que se presenta aborda un tem a de máxima actualidad e importancia, la
Educación Ambiental de los sujetos. Tiene como objetivo contribuir a mejorarla, a
través de talleres de Artes Plásticas, en los estudiantes de noveno grado de la
Secundaria Básica “Ramón Rivero Hernández”, enclavada en las inmediaciones del
área protegida “Mogotes de Jumagua”. La metodología general responde al enfoque
cualitativo, se utilizan métodos del nivel teórico como el histórico lógico, analítico
sintético e inductivo deductivo y del nivel empírico el análisis documental, la
observación participante, la entrevista a profundidad, el diario del investigador, el
análisis de los productos de la actividad y la triangulación de datos. A partir de la
revisión bibliográfica que permitió la fundamentación del problema y las
potencialidades y necesidades resultantes del diagnóstico, se construye una
propuesta de talleres teniendo en cuenta las características del entorno de la
institución educativa, las exigencias de los talleres de apreciación y creación de las
Artes Plástica y los objetivos relacionados con la educación ambiental que se
proponen en los documentos normativos de la Secundaria Básica. Se presenta la
propuesta elaborada, las condiciones de su aplicación y la valoración de los
resultados alcanzados en la transformación de los sujetos participantes.
This presented work approaches a current and important topic, the fellows Environmental Education. It aims to contribute to improve it, through Plastic Arts workshops, in ninth graders students from "Ramón Rivero Hernández" Secondary School, placed in "Mogotes of Jumagua" protected area. The general methodology responds to qualitative focus, methods of the theorical level are used such as the historical and logical one, analytic synthetic and inductive deductive and in the empirical level the documental analysis, the participa nt observation, the deep interview, the investigators diary, the analysis of the activity products and the triangulation of data. Throw out the bibliographical revision that allowed the diagnosis problem foundation and the potentialities and resulting needs, a proposal of workshops is built keeping in mind the educational institution environment characteristics, the appreciation demands of the workshops, Plastic Arts creation and the objectives related with the environmental education that intend in the Secondary School normative documents. The elaborated proposal, the conditions of their application and the valuation results reached in the presented participant fellows’ transformation.
This presented work approaches a current and important topic, the fellows Environmental Education. It aims to contribute to improve it, through Plastic Arts workshops, in ninth graders students from "Ramón Rivero Hernández" Secondary School, placed in "Mogotes of Jumagua" protected area. The general methodology responds to qualitative focus, methods of the theorical level are used such as the historical and logical one, analytic synthetic and inductive deductive and in the empirical level the documental analysis, the participa nt observation, the deep interview, the investigators diary, the analysis of the activity products and the triangulation of data. Throw out the bibliographical revision that allowed the diagnosis problem foundation and the potentialities and resulting needs, a proposal of workshops is built keeping in mind the educational institution environment characteristics, the appreciation demands of the workshops, Plastic Arts creation and the objectives related with the environmental education that intend in the Secondary School normative documents. The elaborated proposal, the conditions of their application and the valuation results reached in the presented participant fellows’ transformation.
Descripción
Palabras clave
Enseñanza Secundaria, Enseñanzas Artísticas, Artes Plásticas, Educación, Taller Educativo