Propuesta de mejora para la gestión de los inventarios en la Dirección Territorial de ETECSA Villa Clara.
Fecha
2011-07-25
Autores
Delgado Castro, Yoandy
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas
Resumen
La Empresa de Telecomunicaciones de Cuba, SA (ETECSA) es la entidad encargada de
desarrollar el servicio de las telecomunicaciones en Cuba en coordinación e integrada a los
planes de desarrollo y reanimación de la economía que lleva a cabo el estado cubano.
Específicamente la gestión de los productos en inventario utilizados en el servicio de las
telecomunicaciones adolece de un desempeño adecuado debido, entre otros aspectos, a la falta
de integración, coordinación y racionalidad en sus procesos por carecer de técnicas de gestión
logística que faciliten su diseño y planificación. En la investigación se propone un procedimiento
general para el mejoramiento en la gestión de los inventarios de los productos utilizados en el
servicio de las telecomunicaciones en la Dirección Territorial de ETECSA Villa Clara, que a
través de la aplicación de la Filosofía DMAIC, implementa un conjunto de técnicas que facilitan
la adopción de acciones de mejoras para revertir el incremento de los productos ociosos y
potencialmente ociosos en el inventario.
The Company of Telecommunications of Cuba (ETECSA) is the organization in charge to develop the service of the telecommunications in the island in coordination and integrated to the plans of development and resuscitation of the economy that carries out the Cuban state. Specifically the imprisonment of provision of products used in the service of the telecommunications suffers from a suitable performance due, among other aspects, to the lack of integration, coordination and rationality in its trials to lack techniques of logistic management that facilitate their design and planning. In the investigation a general procedure for the improvement in the management of the inventories of products used in the service of the telecommunications in the Territorial Direction of ETECSA sets out Villa Clara, that through the application of DMAIC´s Philosophy, implements a assembly of techniques that facilitate the adoption of shares of improvements to revert the increase of idle and potentially idle products in the inventory.
The Company of Telecommunications of Cuba (ETECSA) is the organization in charge to develop the service of the telecommunications in the island in coordination and integrated to the plans of development and resuscitation of the economy that carries out the Cuban state. Specifically the imprisonment of provision of products used in the service of the telecommunications suffers from a suitable performance due, among other aspects, to the lack of integration, coordination and rationality in its trials to lack techniques of logistic management that facilitate their design and planning. In the investigation a general procedure for the improvement in the management of the inventories of products used in the service of the telecommunications in the Territorial Direction of ETECSA sets out Villa Clara, that through the application of DMAIC´s Philosophy, implements a assembly of techniques that facilitate the adoption of shares of improvements to revert the increase of idle and potentially idle products in the inventory.
Descripción
Palabras clave
Gestión de Inventario, Empresa de Telecomunicaciones de Cuba (ETECSA), Dirección Territorial de ETECSA, Villa Clara, Logistics, Logística