La estimulación del valor humanismo en niños del 1er grado
Fecha
2019-06-21
Autores
Mesa Rodríguez, Yadier
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Departamento de Formación Pedagógica General. Licenciatura en Educación, Pedagogía-Psicología.
Resumen
El proceso de formación de valores en la actualidad reviste gran importancia para
niños, adolescentes y jóvenes, el que se encuentra afectado en la escuela primaria
“Francisco de la Rosa”, por ello se propone la estimulación del valor humanismo en
los niños del 1er grado. Se emplearon métodos de nivel teórico, empírico y
matemático, el análisis de los mismos arrojó que existen insuficiencias en cuanto a la
estimulación de este valor, el que no se estimula suficientemente para posibilitar una
conducta más adecuada con sus compañeros y que desarrollen vivencias positivas.
La propuesta consiste en un sistema que integra actividades para la estimulación del
valor humanismo, intencionado a través de actividades extradocentes y
extraescolares, de ahí la novedad de esta. El aporte práctico radica en un sistema de
actividades que posibilitan la estimulación del valor humanismo en los niños del 1er
grado, cumpliendo con las exigencias metodológicas esenciales.
The process of value formation at present is of great importance for children, adolescents and young people, which is affected at the “Francisco de la Rosa” primary school. Methods were used at the theoretical, empirical and mathematical levels which found that there is an insufficiency in terms of the stimulation of the humanistic value in the children of the 1st grade, which do not have the necessary stimulation to enable a better behavior with their peers and develop positive experiences. The proposal consists of a system that integrates activities for the stimulation of humanistic value, intentional through extra-educational and extra- curriculum activities, hence the novelty of the proposal. The practical contribution lies in a system of activities that enable the stimulation of humanistic value in children of the 1st grade, fulfilling the essential methodological requirements.
The process of value formation at present is of great importance for children, adolescents and young people, which is affected at the “Francisco de la Rosa” primary school. Methods were used at the theoretical, empirical and mathematical levels which found that there is an insufficiency in terms of the stimulation of the humanistic value in the children of the 1st grade, which do not have the necessary stimulation to enable a better behavior with their peers and develop positive experiences. The proposal consists of a system that integrates activities for the stimulation of humanistic value, intentional through extra-educational and extra- curriculum activities, hence the novelty of the proposal. The practical contribution lies in a system of activities that enable the stimulation of humanistic value in children of the 1st grade, fulfilling the essential methodological requirements.
Descripción
Palabras clave
Educación Primaria, Valores Morales, Humanismo, Niño, Actividades Escolares