Estudio sobre la percepción de los adolescentes acerca de los videojuegos.
Archivos
Fecha
2007-06-25
Autores
Rodriguez Alvariño, Patricia
Rivera Carbó, Omar Stainer
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
Resumen
A partir de la progresiva informatización de la sociedad cubana, así como de la
utilización de los avances tecnológicos de última generación, la investigación
estuvo destinada a determinar la percepción que tienen los adolescentes de 6to
grado de las escuelas primarias “Arselio Suárez” y “Obdulio Morales” de Sancti
Spiritus, acerca de los videojuegos.
Fue asumido el paradigma cualitativo de investigación, en su modalidad de
Investigación- Acción- Participación (IAP). Las técnicas empleadas fueron la
observación, la entrevista de tipo individual y grupal y el análisis de documentos.
En esencia, los videojuegos constituyen una actividad altamente motivante para
los adolescentes, donde existe una preferencia por los que incluyen escenas de
violencia y los de habilidades.
Se propone un sitio Web sobre las peculiaridades de los videojuegos en Cuba.
Beginning with the progressive informatization of the cuban society, as well as the use of last generation technologic advances, this investigation was directed to determine the 6th grade teenagers’s perception of primary schools “Arselio Suárez” and “Obdulio Morales” of Sancti Spiritus, about videogames. It was taken on the qualitative model of investigation, specificaly the Investigation- Action- Participation (IAP) kind of research. The technics used were the observation, the individual and grupal interview and the analysis of documents. Finally, videogames were found extremely motivating as activity for the teenagers, with loud preference by the violent scenes and the habilities ones. It’s propose a Web site about the videogames peculiarities in Cuba.
Beginning with the progressive informatization of the cuban society, as well as the use of last generation technologic advances, this investigation was directed to determine the 6th grade teenagers’s perception of primary schools “Arselio Suárez” and “Obdulio Morales” of Sancti Spiritus, about videogames. It was taken on the qualitative model of investigation, specificaly the Investigation- Action- Participation (IAP) kind of research. The technics used were the observation, the individual and grupal interview and the analysis of documents. Finally, videogames were found extremely motivating as activity for the teenagers, with loud preference by the violent scenes and the habilities ones. It’s propose a Web site about the videogames peculiarities in Cuba.
Descripción
Palabras clave
Percepción, Adolescentes, Videojuegos