Contribución al conocimiento de los moluscos dulceacuícolas de importancia para la salud en Villa Clara
Archivos
Fecha
2018-06-21
Autores
Maza Arredondo, Ana Laura
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Educación Media. Departamento de Ciencias Naturales.
Resumen
El trabajo consiste en el diseño, elaboración y propuesta de un sistema de
talleres pioneriles con el objetivo de contribuir al conocimiento de los moluscos
dulceacuícolas cubanos presentes en los acuatorios de la provincia de Villa
Clara, que tienen importancia médica, por parte de los alumnos de 8vo grado
en la Escuela Secundaria Básica Urbana (ESBU) «José Ramón León». En la
investigación se emplean métodos teóricos y empíricos en su interrelación
dialéctica, los que permiten constatar las carencias existentes en cuanto al
conocimiento de las especies de moluscos dulceacuícolas de importancia
médica en Villa Clara. Se propone un sistema de talleres para co ntribuir a la
divulgación de estos moluscos, desde el proyecto educativo de la escuela. La
propuesta fue valorada como pertinente por los evaluadores externos
consultados y fue implementada con excelentes resultados en la Secundaria
Básica «José Ramón León», en el municipio de Santa Clara, Provincia de Villa
Clara
The work consists in the design, elaboration and proposal of a system of pioneer workshops with the objective of contributing to the knowledge of the Cuban freshwater mollusks present in the aquariums of the Province of Villa Clara, which have medical importance, on the part of the students of 8th grade at the Basic Urban Secondary School (ESBU) «José Ramón León». In the research theoretical and empirical methods are used in their dialectical interrelation, which allow to verify the existing shortcomings in the knowledge of freshwater mollusc species of medical importance in Villa Clara. A system of workshops is proposed to contribute to the dissemination of these mollusks, from the educational project of the school. The proposal was assessed as relevant by the external evaluators consulted and was implemented with excellent results in the "José Ramón León" Secondary School, in the municipality of Santa Clara, Province of Villa Clara Índice
The work consists in the design, elaboration and proposal of a system of pioneer workshops with the objective of contributing to the knowledge of the Cuban freshwater mollusks present in the aquariums of the Province of Villa Clara, which have medical importance, on the part of the students of 8th grade at the Basic Urban Secondary School (ESBU) «José Ramón León». In the research theoretical and empirical methods are used in their dialectical interrelation, which allow to verify the existing shortcomings in the knowledge of freshwater mollusc species of medical importance in Villa Clara. A system of workshops is proposed to contribute to the dissemination of these mollusks, from the educational project of the school. The proposal was assessed as relevant by the external evaluators consulted and was implemented with excellent results in the "José Ramón León" Secondary School, in the municipality of Santa Clara, Province of Villa Clara Índice
Descripción
Palabras clave
Ciencias de la Naturaleza, Educación Secundaria Básica, Moluscos, Zoología