Análisis crítico del discurso: nuevo enfoque en la enseñanza de la interpretación
Archivos
Fecha
2018
Autores
Pérez Castellano, Nosley
Oramas Torres, Elisaliz
Granados Campos, Ariadna
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Resumen
La introducción del análisis crítico del discurso (ACD), en la enseñanza de la interpretación resulta una poderosa herramienta para la formación de intérpretes. La gran mayoría de las veces, no se valora suficientemente el trabajo del intérprete, y probablemente, esto sucede porque se desconoce todo lo que conlleva, desde el tiempo previo a su ejercicio (con la documentación) hasta el proceso mismo de la interpretación. En el presente trabajo pretendemos demostrar la utilidad del ACD, como enfoque en la enseñanza de la interpretación. Para ello nos referiremos a conceptos y términos básicos necesarios para el establecimiento del marco teórico conceptual y posteriormente al desarrollo histórico del análisis crítico del discurso y la interpretación.
The introduction of the critical discourse analysis (CDA), in the teaching of interpreting is a very powerful tool for the interpreters’ formation. Most of the times, the work of the interpreter is not sufficiently valued, and probably, this happens because there is a lack of knowledge of all that it implies. In the present paper we will try to demonstrate the utility of the CDA, as an approach in the teaching of interpreting. To accomplish it we will refer to concepts and basic terms necessary for the establishment of the conceptual theoretical frame and later to the historical development of the critical discourse analysis and the interpreting activity.
The introduction of the critical discourse analysis (CDA), in the teaching of interpreting is a very powerful tool for the interpreters’ formation. Most of the times, the work of the interpreter is not sufficiently valued, and probably, this happens because there is a lack of knowledge of all that it implies. In the present paper we will try to demonstrate the utility of the CDA, as an approach in the teaching of interpreting. To accomplish it we will refer to concepts and basic terms necessary for the establishment of the conceptual theoretical frame and later to the historical development of the critical discourse analysis and the interpreting activity.
Descripción
Palabras clave
Discurso, Discourse, Análisis Crítico del Discurso, Interpretación, Critical Discourse Analysis, Interpreting