Programa de actividades físico-recreativas dirigido a la participación de niñas y niños internos del 2do ciclo de la enseñanza Primaria, del Centro Provincial para la Enseñanza Artística de Villa Clara.
Fecha
2017-07-09
Autores
Lorenzo Pérez, Eduardo
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas. Facultad de Cultura Física y deporte. Departamento de Didáctica de la Educación Física.
Resumen
La investigación titulada: Programa de actividades físico-recreativas dirigido a la
participación de estudiantes del Centro Provincial para la Enseñanza Artística de Villa
Clara, parte del diagnóstico realizado en dicho centro donde se aplicaron el método de
la observación y diferentes técnicas participativas dirigidas a conocer la situación actual
de los procesos de la recreación dirigida a niñas y niños internos del 2do ciclo de la
enseñanza Primaria de la especialidad de Música, a partir de lo cual se evidenció que
las actividades que se realizan, en su mayoría, no se conciben a partir de sus gustos y
preferencias, las actividades no se caracterizan por la diversidad de opciones
recreativas, así como, la poca participación en las actividades físico – recreativas,
aspectos estos que define la situación problémica, a partir de la cual se plantea el
siguiente problema científico: ¿Cómo contribuir con la participación en las actividades
físico - recreativas de las niñas y niños internos del 2do ciclo de la enseñanza Primaria
de la especialidad de Música del Centro Provincial para la Enseñanza Artística de Villa
Clara? (CPEA VC), trazándose como objetivo general: Diseñar plan de actividades
físico- recreativas dirigidas a las niñas y niños internos del 2do ciclo de la enseñanza
Primaria de la especialidad de Música del (CPEA VC), del cual se deriva como objetivos
específicos: Diagnosticar los gustos y preferencias recreativas y físico - recreativas de
las niñas y niños internos del 2do ciclo de la enseñanza Primaria de la especialidad de
Música del (CPEA VC); confeccionar plan de actividades físico - recreativas dirigido a la
participación de las niñas y niños internos del 2do ciclo de la enseñanza Primaria de la
especialidad de Música del (CPEA VC) y valorar el programa de actividades físico -
recreativas a partir de su implementación. En el proceso investigativo se utilizaron como
métodos y técnicas de la investigación del nivel teórico, analítico-sintético e inductivodeductivo; del nivel empírico, la observación, análisis de documentos y encuesta, como
técnicas participativas (tormenta de ideas), así como, técnica estadística de
procesamiento de la información la distribución empírica de frecuencias. Como
resultados del proceso investigativo se logró la confección de un plan de actividades
físico - recreativas dirigido a las niñas y niños internos del 2do ciclo de la enseñanza
Primaria de la especialidad de Música del (CPEA) de Villa Clara.
The research tittled Physical – recreational activity animed to the participation of students from the Provincial Artistic Teaching Center in Villa Clara, it is base don a diagnostic test. The observation metho and some participative thecniques were applied to know the current situation on the processes of recreation intended to boarding girls and boys in second year of elementary teaching on the music speciality. It was evidenced that the mayority of the activities practiced are not characterized by the divercity of recreational choices and there is not much participation on them. These facts are define don the problemic situation from which we state the folllowing scientific problema: How to contribute on participation of boarding girls and boys in the in second year of elementary teaching on the music speciality in the Provincial Artistic Teaching Center in Villa Clara? From this point on we settle a general goal: To design a phisical and recreational activity program directed to these students goin from the general to specific goals such as, to diagnose likes and preferences regarding physical and recreational activities, to make a plan animed to the participation on these activities and to value the program from its use. During the research process some methods and echniques at the theorical and empirical level were used. The observation, questionaries and documents analysis, participative techniques like brain storm and the satistic techniques of information processing. As a result of the research process it was achieved the elaboration of a phipical – recreational plan animed to the boarding girls and boys of the second year of elementary teaching on the music speciality at the Provincial Artistic Teaching Center in Villa Clara. The findings and recommendations generalize the principal results obtained during investigation process.
The research tittled Physical – recreational activity animed to the participation of students from the Provincial Artistic Teaching Center in Villa Clara, it is base don a diagnostic test. The observation metho and some participative thecniques were applied to know the current situation on the processes of recreation intended to boarding girls and boys in second year of elementary teaching on the music speciality. It was evidenced that the mayority of the activities practiced are not characterized by the divercity of recreational choices and there is not much participation on them. These facts are define don the problemic situation from which we state the folllowing scientific problema: How to contribute on participation of boarding girls and boys in the in second year of elementary teaching on the music speciality in the Provincial Artistic Teaching Center in Villa Clara? From this point on we settle a general goal: To design a phisical and recreational activity program directed to these students goin from the general to specific goals such as, to diagnose likes and preferences regarding physical and recreational activities, to make a plan animed to the participation on these activities and to value the program from its use. During the research process some methods and echniques at the theorical and empirical level were used. The observation, questionaries and documents analysis, participative techniques like brain storm and the satistic techniques of information processing. As a result of the research process it was achieved the elaboration of a phipical – recreational plan animed to the boarding girls and boys of the second year of elementary teaching on the music speciality at the Provincial Artistic Teaching Center in Villa Clara. The findings and recommendations generalize the principal results obtained during investigation process.
Descripción
Palabras clave
Actividades físico-recreativas, Recreación